Diagnoza i terapia dzieci i młodzieży
- Doradztwo zawodowe
Doradztwo zawodowe - Diagnoza i terapia trudności szkolnych
- Ryzyko dysleksji
- Dysleksja
- Dysgrafia
- Dysortografia
- Dyskalkulia
- Specyficzne zaburzenia rozwoju umiejętności szkolnych
- Terapia ON-LINE
- Jak przygotować się do wizyty ?
- Ryzyko dysleksji
- Trening Umiejętności Społecznych (TUS dla dzieci i młodzieży)
zajęcia grupowe - Terapia pedagogiczna trudności szkolnych
- Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
- Zajęcia wyrównawcze
- Trudności w uczeniu się matematyki
- Na czym polegają zajęcia korekcyjno – kompensacyjne?
- Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
- Neuroflow Aktywny Trening Słuchowy
- Trening słuchowy Johansena (IAS)
- Diagnoza zaburzeń procesów integracji sensorycznej
- Diagnoza dojrzałości szkolnej
- Terapia Ręki
zajęcia indywidualne - Terapia małych dzieci
- Akademia Rozwoju Przedszkolaka
zajęcia grupowe - Trudności wychowawcze
- Terapia zaburzeń emocjonalnych
w tym nieśmiałości, lęków i fobii np. fobii szkolnej - Terapia zaburzeń zachowania
w tym szczególnie depresji - Psychoterapia dla dzieci (nieśmiałych, lękowych, z niską samooceną)
- Diagnoza i terapia zespołu nadpobudliwości psychoruchowej
ADHD - Diagnoza i terapia logopedyczna zaburzeń rozwoju mowy i języka
- Zaburzenia artykulacji
wady wymowy - Zaburzenia rozumienia, ekspresji mowy
- SLI (Specyficznych zaburzeń językowych)
- Jąkanie
- Zaburzenia artykulacji
- Kurs szybkiego czytania i efektywnej nauki
- Grupy socjoterapeutyczne. Trening Umiejętności Społecznych dla Dzieci.
Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna (SPPP) została wpisana do ewidencji szkół i placówek niepublicznych pod numerem 18P. Posiadamy uprawnienia do opiniowania o dostosowaniu wymagań edukacyjnych z uwzględnieniem szczególnych warunków egzaminowania dla uczniów mających specyficzne trudności w uczeniu się.
Znajdujemy się w wykazie specjalistycznych niepublicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych rekomendowanych przez Kuratorium Oświaty w Warszawie.
Prowadzimy szeroki zakres diagnostyki psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej oraz fizjoterapeutycznej dzieci i młodzieży, szczególnie w zakresie:
Doradztwo zawodowe (Doradztwo zawodowe)
W czasie spotkań osoba badana będzie miała okazję: * poznać siebie – odkryć swoje umiejętności, uzdolnienia i zainteresowania, poznać swoją samoocenę, styl uczenia się, zastanowić się nad ... czytaj więcej
W czasie spotkań osoba badana będzie miała okazję:
* poznać siebie – odkryć swoje umiejętności, uzdolnienia i zainteresowania, poznać swoją samoocenę, styl uczenia się, zastanowić się nad wyznawanymi wartościami. Badany będzie też mógł zastanowić się nad swoimi relacjami z innymi ludźmi, umiejętnością organizacji czasu.
Refleksja nad tymi zagadnieniami jest bardzo istotna przy planowaniu dalszego kierunku kształcenia oraz profilu kariery zawodowej.
Osoba badana będzie również mogła:
* zaplanować dalszy przebieg kształcenia oraz wytyczyć kierunek kariery zawodowej – w czasie spotkań badany wypełnia szereg kwestionariuszy, których analiza pozwoli mu na wytyczenie celów do których dąży. Umożliwi mu też przemyślenie możliwości, jak te cele osiągnąć.
Badanie, to zwykle 8 – 12 indywidualnych spotkań, trwających 45 – 60 minut. Ich celem jest pomoc w określeniu potencjału badanego, zachęta do lepszego poznania siebie, usystematyzowanie wiedzy badanego dot. jego preferencji, umiejętności, wyznawanych wartości, ukierunkowanie przy dokonywaniu wyborów edukacyjnych i zawodowych. Doradca nie podejmuje decyzji za badanego.
czytaj mniejDiagnoza i terapia trudności szkolnych
- Ryzyko dysleksji
- Dysleksja
- Dysgrafia
- Dysortografia
- Dyskalkulia mniej
Terapia matematyczna – im wcześniej ją rozpoczniemy, tym szybciej trudności w nauce matematyki zostaną zniwelowane. Najważniejszym elementem terapii jest współpraca między rodzicami, dzieckiem i terapeutą, a także nauczycielem. Oznacza to, że wszystkie działania terapeutyczne, których celem jest poprawa funkcjonowania dziecka w zakresie uczenia się matematyki, powinny odbywać się nie tylko na zajęciach z terapeutą, ale również w domu, czy w szkole.
Dla kogo?
Dla dzieci z klas „0”, I-III i młodzieży z klas IV-VI mających specyficzne trudności w nauce pod postacią dyskalkulii, trudności w nauce matematyki o różnym podłożu np. specyficzne trudności w nauce czytania (dysleksja), a także ryzyko ich wystąpienia.
Terapia wskazana jest dla dzieci, u których matematyka wywołuje duże napięcie emocjonalne, wysoki poziom stresu, ogromną niechęć do wysiłku intelektualnego.
Cele:
- Wyciszanie lękowych nastawień do zadań
- Kształtowanie odporności emocjonalnej
- Trening rozumowania
- Kształtowanie pojęć i umiejętności matematycznych
- Kształtowanie umiejętności praktycznych
- Budowanie wiary we własne możliwości
- Podnoszenie motywacji do nauki matematyki
Jak wygląda terapia?
Na podstawie badań diagnostycznych, terapeuta przygotowuje indywidualny program terapii, dostosowany do potrzeb konkretnego dziecka. Sama terapia opiera się na specjalnych zabawach, grach, eksperymentach, których celem jest osiągnięcie przez dziecko pełnej dojrzałości do uczenia się matematyki na sposób szkolny a następnie odbywa się rekonstrukcja systemu wiadomości i umiejętności matematycznych. Działania terapeutyczne polegają również na rozwijaniu logicznego myślenia, rozwiązywaniu zadań i łamigłówek matematycznych, a także samodzielnemu ich układaniu. Terapia przeprowadzana jest przez wykwalifikowanego terapeutę, który stosuje metodykę profesor E. Gruszczyk -Kolczyńskiej.
- Specyficzne zaburzenia rozwoju umiejętności szkolnych
- Terapia ON-LINE mniej
Wychodząc na przeciw Państwa potrzebom dodaliśmy do usług Centrum możliwość podjęcia terapii trudności szkolnych on-line poprzez aplikację SKYPE. Taka możliwość nie jest równoznaczna z tradycyjną terapią korekcyjno- kompensacyjną, która odbywa się w naszej poradni, jednak jest formą wsparcia dla tych osób które z różnych względów nie mogą z tego skorzystać. Przygotowując usługę myśleliśmy przede wszystkim o osobach, które są już pod opieką Centrum, ale wyjeżdżają za granicę, a chciałyby kontynuować spotkania. Mamy już doświadczenie w takiej formie terapii i chcielibyśmy pomóc Państwu również w takiej sytuacji. Emigracja, nawet czasowa, jest wyzwaniem dla każdego z nas, tym bardziej dla dzieci i młodzieży z różnymi trudnościami. Spotkania z terapeutą on-line łagodzą stres i pozwalają na kontynuację pracy. Taka forma kontaktu ogranicza pełne spektrum oddziaływań, ale jest nadal formą terapii i nie pozostawia dziecka bez pomocy. Zastrzegamy, że nie każde dziecko jest gotowe na taką formę terapii. Chcemy pomagać skutecznie i odpowiedzialnie dlatego podejmiemy taką formę pomocy po rozważeniu indywidualnych predyspozycji dziecka i jego sytuacji. Oferta nie jest kierowana jedynie do osób wyjeżdżających, może być związana na przykład z chorobą. Za każdym razem rozpatrzymy indywidualnie Państwa potrzebę. Zainteresowane osoby prosimy o kontakt z diagnostą lub dotychczasowym terapeutą. UWAGA: Spotkania poprzez Skype wymagają większego zaangażowania rodzica, którego pomoc jest potrzebna przy zakupie, druku i przygotowaniu pomocy terapeutycznych. Jedna sesja trwa 60 minut.
Jak przygotować się do wizyty ?
Każdy Rodzic, którego niepokoją trudności szkolne bądź zachowanie swojej pociechy, może zgłosić się do naszej poradni na badanie diagnostyczne (diagnozę psychopedagogiczną).
Na wizytę Rodzic (opiekun prawny) przyjeżdża razem z dzieckiem.
Prosimy o zabranie ze sobą:
- zeszytów dziecka,
- wcześniejszych opinii, jeśli dziecko już było badane,
- książeczki zdrowia,
- wszelkiej innej dokumentacji dotyczącej ucznia np. notatki od nauczyciela.
Diagnoza psychopedagogiczna składa się z dwóch spotkań. Każde spotkanie trwa ok. 45 minut do godziny, w zależności od intensywności pracy dziecka. Podczas diagnozy panuje miła i przyjemna atmosfera. Pisemną opinię wydajemy w terminie do trzech tygodni po zakończeniu badania.
Zapisy na spotkania prowadzone są wyłącznie telefonicznie w godzinach 09:00-21:00, tel. 22 8479542 oraz 22 8479541. Uprzejmie informujemy, że potwierdzamy wcześniejsze zapisy, niepotwierdzona wizyta jest anulowana.
ZASADY UCZESTNICTWA W ZAJĘCIACH KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNYCH (do pobrania).
Trening Umiejętności Społecznych (TUS dla dzieci i młodzieży) (zajęcia grupowe)
TUS to zajęcia grupowe, które mają na celu trenowanie adekwatnych zachowań społecznych, umiejętności komunikacji, współpracy w grupie, naukę przestrzegania zasad, samokontroli, rozumienia ... czytaj więcej
TUS to zajęcia grupowe, które mają na celu trenowanie adekwatnych zachowań społecznych, umiejętności komunikacji, współpracy w grupie, naukę przestrzegania zasad, samokontroli, rozumienia i kontrolowania emocji, pracę nad rozwiązywaniem konfliktów. Zajęcia rozwijają pozytywną motywację, wiarę we własne możliwości i poczucie własnej wartości, a także kształtują empatię oraz wzajemny szacunek. Umiejętności społeczne będą ćwiczone poprzez zabawę oraz możliwość doświadczania sytuacji społecznych w bezpiecznych warunkach warsztatowych.
TUS przeznaczony jest dla dzieci z trudnościami w sferze społecznej:
- trudności w nawiązywaniu kontaktów społecznych,
- nieśmiałość, wycofanie,
- trudności w adaptacji do nowych sytuacji,
- impulsywność, trudności w panowaniu nad emocjami,
- zachowania opozycyjne, buntownicze,
- nieumiejętność dostosowania się do zasad,
- uleganie niekorzystnym wpływom,
- problemy wychowawcze,
- *w tym dla dzieci z Zespołem Aspergera, ADHD.
Finalnie uczestnicy programu:
- doświadczają akceptacji i bezpieczeństwa,
- swobodnie wypowiadają się w grupie,
- współpracują w grupie,
- dostrzegają, nazywają i okazują swoje uczucia,
- potrafią używać asertywnego komunikatu „ja”,
- potrafią słuchać · wiedzą, jak poradzić sobie z złością lub agresją,
- znają podstawowe znaki mowy niewerbalnej.
Organizacja zajęć:
- zajęcia są prowadzone przez terapeutę, który monitoruje postępy i prowadzi obserwację każdego dziecka,
- grupy liczą od 4 do 6 osób w wieku 6-14 lat,
- czas każdego spotkania to 60 min,
- na początku cyklu indywidualne konsultacje z rodzicami każdego dziecka,
- terminy zajęć zostaną ustalone po zebraniu grupy.
* dzieci w normie intelektualnej
Cykl zajęć to 7 treningów + 1 konsultacja
czytaj mniej
Terapia pedagogiczna trudności szkolnych
- Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne mniej
Jednym z najważniejszych problemów, na który napotyka współczesna szkoła są niepowodzenia szkolne. Mogą one wynikać m. in. z zaburzeń rozwoju ruchowego u dzieci (mała sprawność manualna, niezręczność ruchowa całego ciała), zaburzeń rozwoju funkcji poznawczych (odchyleń w rozwoju percepcji wzrokowej, słuchowej, orientacji przestrzennej), zaburzeń rozwoju emocjonalno – społecznego (nadpobudliwość lub zahamowanie psychoruchowe), zaburzeń mowy. Sprawność wymienionych funkcji niezbędna jest do prawidłowego opanowania techniki czytania, pisania i liczenia. Odpowiedzią na tego typu problemy są zajęcia korekcyjno – kompensacyjne. Odpowiednia organizacja zajęć oraz dobór właściwych metod i ćwiczeń często daje uczniom szansę nie tylko na osiągnięcie sukcesów dydaktycznych, ale również poprawę funkcjonowania w sferze emocjonalnej i społecznej. W czasie zajęć korekcyjno – kompensacyjnych uwzględnia się indywidualne potrzeby i możliwości dziecka, usprawnia się przede wszystkim funkcje najbardziej zaburzone, pracę rozpoczyna się od ćwiczeń łatwych i stopniowo przechodzi się do ćwiczeń coraz trudniejszych, następuje utrwalenie zdobytych umiejętności. Prawidłowy przebieg terapii pedagogicznej w dużej mierze uzależniony jest także od pracy rodziców z dzieckiem w domu.
Opracowała Lidia Utrat-Milecka
- Zajęcia wyrównawcze mniej
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze organizuje się dla uczniów, którzy mają znaczne opóźnienia w uzyskaniu osiągnięć z zakresu określonych zajęć edukacyjnych, wynikających z podstawy programowej dla danego etapu edukacyjnego.
- Trudności w uczeniu się matematyki mniej
Niektóre dzieci, korzystające z zajęć terapii pedagogicznej, wymagają usprawniania funkcji percepcyjno- motorycznych ze względu na trudności w uczeniu się matematyki. Wskazania do zajęć terapii matematycznej poprzedza wnikliwa diagnoza psychologiczno-pedagogiczna, której wynikiem są m.in. zalecenia do pracy terapeutycznej ukierunkowane na wspomaganie zaburzonych funkcji. Diagnozowani uczniowie często mają problemy z:
- opanowaniem pojęcia liczby i systemu liczbowego,
- dokonywaniem obliczeń,
- rozwiązywaniem zadań tekstowych,
- posługiwaniem się miarami, figurami i przestrzenią,
- porządkowaniem danych.
U dzieci doświadczających niepowodzeń szkolnych, w tym trudności w uczeniu się matematyki, często kształtuje się niska samoocena, spada motywacja do nauki, pojawiają się zaburzenia emocjonalne. Zadaniem terapeuty rozpoczynającego zajęcia jest nawiązanie z dzieckiem dobrej relacji, stworzenie poczucia bezpieczeństwa i akceptacji. Terapia prowadzona jest według zasad, które sprzyjają pokonaniu trudności i bazują na indywidualnych doświadczeniach dziecka. Bardzo ważne jest aby uczeń podczas zajęć mówił o tym co spostrzega, czuje i myśli, po to aby zrozumiał sens wykonywanych czynności. Cały proces wspomagania dziecka przebiega w oparciu o prawidłowości rozwojowe. Zadania stawiane przed uczniem w trakcie zajęć są dostosowane do jego możliwości, mieszczą się w tzw. strefie najbliższego rozwoju. Terapeuta stara się nauczyć dziecko czerpania satysfakcji z doprowadzenia zadania do końca. Ponieważ funkcjonowanie umysłowe jest ściśle związane z emocjonalnym prowadzący zajęcia stara się kształtować odporność emocjonalną, umiejętność racjonalnego zachowania, systematyczność. Podczas terapii stosuje się oddziaływanie polisensoryczne (wielozmysłowe), umożliwiające uruchomienie się mechanizmów kompensacyjnych. Oznacza to wykorzystanie różnorodnych, ciekawych pomocy dydaktycznych, gier i zabaw angażujących wszystkie zmysły.
W zależności od postawionej diagnozy i wieku dziecka terapia matematyczna zajmuje się obszarami takimi jak:
- orientacja przestrzenna (w tym kształtowanie schematu swego ciała)
- rytmy (w tym dostrzeganie regularności, rytmiczna organizacja czasu)
- kształtowanie umiejętności liczenia (w tym dodawanie i odejmowanie od rachowania konkretnych przedmiotów do pamięciowego wyznaczania sumy i różnicy)
- łączenie przyczyny ze skutkiem, przewidywanie następstw
- wspomaganie operacyjnego rozumowania
- mierzenie długości, ważenie, mierzenie płynów
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania i definiowania
- układanie i rozwiązywanie zadań arytmetycznych
- kształtowanie pojęć geometrycznych
- tworzenie gier z czynnościami matematycznymi przez dzieci
- zapisywanie czynności matematycznych
Celem terapii pedagogicznej w zakresie matematyki jest stopniowa adaptacja do wymagań edukacyjnych z uwzględnieniem indywidualnych możliwości i ograniczeń rozwojowych dziecka. Proces korekcyjno – kompensacyjny ma nie tylko pomóc uczniowi w radzeniu sobie z matematyką, ale także wzmocnić poczucie kompetencji, pobudzać aktywność umysłową, rozwijać myślenie logiczne, wiarę we własne możliwości, odporność na sytuacje trudne.
Terapia pedagogiczna trudności w uczeniu się matematyki powinna odbywać się w formie zajęć indywidualnych.
Opracowała Małgorzata Janiszewska
Na czym polegają zajęcia korekcyjno – kompensacyjne?
Warunkiem rozpoczęcia pracy terapeutycznej z dzieckiem jest przeprowadzenie diagnozy psychopedagogicznej stwierdzającej jego trudności. Punktem wyjścia do prowadzenia zajęć są zalecenia zawarte w wydanej rodzicowi opinii.
Przed rozpoczęciem zajęć korekcyjno – kompensacyjnych ważna jest rozmowa terapeuty z rodzicem dziecka. Dla terapeuty istotne jest, jak dziecko funkcjonuje z punktu widzenia jego opiekuna: czy jest samodzielne (np. czy samo pakuje plecak do szkoły, czy nie zapomina potrzebnych do szkoły przedmiotów, jak odrabia prace domowe – samo, czy w asyście rodziców, ile czasu mu to zajmuje, czy i jak często odrywa się od odrabiania lekcji, czym się wtedy zajmuje), czym się interesuje, czy ma, a jeśli tak to jakie zajęcia pozalekcyjne, jak funkcjonuje w szkole itp.
Zajęcia z dzieckiem odbywają się indywidualnie, jeden, a niekiedy dwa razy w tygodniu, w zależności od potrzeb. Ważne jest, aby terapia była prowadzona regularnie (jeśli zajęcia odbywają się z przerwami, zamierzony efekt jest zdecydowanie trudniejszy do osiągnięcia). W czasie zajęć terapeuta proponuje uczestnikowi ćwiczenia i zadania dostosowane do jego indywidualnych możliwości i potrzeb. Są to odpowiednio dobrane gry i zabawy, wykorzystuje się też materiał konkretny, typowo szkolny. Ważne jest, aby materiał był dla dziecka atrakcyjny, aby z zainteresowaniem przystępowało do jego wykonania. Celem zajęć jest poprawa nie tylko szkolnego funkcjonowania dziecka, ale również, a może przede wszystkim jego funkcjonowania emocjonalnego.
Istotnym elementem terapii jest ścisła współpraca rodziców z prowadzącym zajęcia. Terapeuta jest nie tylko opiekunem dziecka, ale także jego rodziców. Niezwykle cenne są informacje od rodziców, co istotnego dzieje się w życiu dziecka zarówno szkolnym, jak i pozaszkolnym. Bardzo ważne jest wykonywanie zaleceń terapeuty w domu. Ważna jest praca własna. W trakcie realizacji zajęć terapeuta informuje na bieżąco rodzica o postępach dziecka, spostrzeżeniach z przebiegu zajęć.
Opracowała Lidia Utrat-Milecka
ZASADY UCZESTNICTWA W ZAJĘCIACH KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNYCH (do pobrania).
Neuroflow Aktywny Trening Słuchowy
Neuroflow ® AKTYWNY TRENING SŁUCHOWY - to pierwszy w Polsce interaktywny trening wyższych funkcji słuchowych dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego, oraz dzieci z grupy ... czytaj więcej
Neuroflow ® AKTYWNY TRENING SŁUCHOWY - to pierwszy w Polsce interaktywny trening wyższych funkcji słuchowych dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego, oraz dzieci z grupy ryzyka tych zaburzeń.
Neuroflow jest terapią usprawniającą procesy komunikowania i uczenia się dziecka. Jest jedną z nielicznych terapii zaburzeń przetwarzania słuchowego, opartą na najnowszych osiągnięciach naukowych z tej dziedziny.
Terapia dostosowana jest do wymagań i wieku dziecka (od wieku przedszkolnego do młodzieży). Sesje odbywają się online w domu dziecka pod nadzorem rodziców albo w poradni z terapeutą.
Stopień trudności zadań dostosowywany jest do możliwości dziecka i zmienia się w sposób adaptacyjny, tak aby zadanie nie było zbyt łatwe, ani zbyt trudne.
Dla kogo jest przeznaczony?
Rodzice i nauczyciele obserwują dzieci, które w ich ocenie zachowują się tak, jakby miały problemy ze słyszeniem. Podstawowe badania często nie wykrywają żadnych zaburzeń, a mimo to dzieci mają trudności z koncentracją uwagi słuchowej i rozumieniem tego co się do nich mówi, szczególnie w hałasie.
Czy dzieci te nie uważają na lekcjach, nie chcą słuchać i rozumieć tego, co przekazują im nauczyciele? Czy też u części z nich występują rzeczywiste trudności ze słyszeniem i komunikowaniem się?
Jeżeli Twoje dziecko ma trudności:
- w skupieniu uwagi
- w nauce, pisaniu i czytaniu, w nauce języków obcych
- z rozumieniem mowy, gdy w otoczeniu jest szum, gwar lub hałas
- z rozumieniem dłuższych lub złożonych poleceń ustnych
- prosi często o powtórzenie pytania lub wypowiedzi
- często sprawia wrażenie nieobecnego
- chorowało na przewlekłe wysiękowe zapalenia ucha środkowego lub na ostre zapalenia ucha, miało przerośnięty migdałek gardłowy
Wówczas należy sprawdzić, czy przyczyną trudności dziecka nie są zaburzenia przetwarzania słuchowego APD. U wielu dzieci z dysleksją, trudnościami w uczeniu się, SLI, ADHD, autyzmem to właśnie zaburzenia przetwarzania bodźców słuchowych są przyczyną ich trudności w uczeniu się na drodze słuchowej.
Zapraszamy na diagnozę do naszego Centrum:
Po przeprowadzeniu diagnozy, zespół APD Medical na podstawie danych z ankiety i wyników badań słuchu zaproponuje indywidualnie dopasowany dla Państwa dziecka zestaw ćwiczeń. Ćwiczenia oparte są na konkretnym materiale językowym.
Terapia podzielona jest na trzy etapy, każdy trwający około 8 tygodni.
Drugi i trzeci etap treningu słuchowego poprzedzony jest wizytą kontrolną,
na podstawie której przygotowywany jest indywidualny program terapeutyczny.
Łącznie w każdym etapie terapii zaplanowanych jest 24 sesji, każda z nich trwa
ok. 20-25 min. Sesje terapeutyczne odbywają się 3 razy w tygodniu (jedna z sesji powinna przypaść na weekend), w domu, pod nadzorem jednego z rodziców lub opiekunów. Wybór dnia i godziny jest dowolny.
Terapia prowadzona jest online. Do rozpoczęcia terapii słuchowej Neuroflow
w domu potrzebny jest podstawowy sprzęt komputerowy: komputer stacjonarny
lub laptop, słuchawki stereofoniczne i dostęp do internetu.
Szczegółowe wymagania techniczne dostępne są na stronie http://www.neuroflow.pl
Dobry słuch jest podstawą efektywnego komunikowania się i uczenia.
Nawet przy prawidłowej czułości słuchu zaburzenia uwagi słuchowej, problemy ze słyszeniem w hałasie, problemy z różnicowaniem dźwięków mowy oraz słaba pamięć słuchowa mogą powodować trudności w uczeniu się i wpływac negatywnie na rozwój dziecka.
Aktywny Trening Słuchowy metodą Neuroflow® usprawnia:
- różnicowanie dźwięków mowy, naukę czytania i pisania, naukę języków obcych
- utrzymanie uwagi na głosie nauczyciela szczególnie w szumie i hałasie
- podzielność uwagi, gdy jednocześnie mówi kilka osób, lub gdy należy słuchać nauczyciela
i jednocześnie robić notatki - wydłuża pamięci słuchową
- rozwija mowę, prawidłową artykulację i melodię języka (prozodię)
W efekcie skutkuje poprawą wyników w nauce, szczególnie w zakresie umiejętności czytania, pisania ze słuchu i uczenia się drogą słuchową.
Bardzo często po zakończeniu terapii Neuroflow obserwowane są u dziecka inne korzystne zmiany takie jak:
- poprawa pewności siebie
- wzrost samooceny
- obniżenie poziomu stresu przy wykonywaniu trudnych zadań
- poprawa komunikacji z rówieśnikami, polepszenie relacji społecznych
Zapraszamy na diagnozę do naszego Centrum.
Na stronie wykorzystano materiały autorstwa APD-Medical Sp. z o.o. www.apd-medical.pl
czytaj mniejTrening słuchowy Johansena (IAS)
Drogi Rodzicu, jeśli zauważyłeś, że twoje dziecko: czasami nie słyszy tego co do niego mówisz nie rozumie mowy, gdy w otoczeniu jest hałas jest rozproszone i nie może skupić uwagi na ... czytaj więcej
Drogi Rodzicu, jeśli zauważyłeś, że twoje dziecko:
- czasami nie słyszy tego co do niego mówisz
- nie rozumie mowy, gdy w otoczeniu jest hałas
- jest rozproszone i nie może skupić uwagi na bodźcach słuchowych
- robi się rozdrażnione lub jest przestraszone, gdy dźwięki otoczenia są zbyt głośne
- jego mowa rozwija się wolniej niż u rówieśników
- ma problemy z nauką lub z zachowaniem w szkole/przedszkolu
powodem mogą być zaburzenia centralnego przetwarzania słuchowego.
Dr K. Johansen jest twórcą metody Indywidualnej Stymulacji Słuchu. Metoda ta jest programem terapii dźwiękowej, w ramach której słucha się specjalnie dobranej muzyki, stymulującej obszary CUN odpowiedzialne za mowę. Po szczegółowej diagnozie dziecko otrzymuje płytę do domu i słucha jej codziennie 10 minut przez słuchawki. Postępy terapii kontrolowane są co 4 do 8 tygodni (zależnie od wieku), za każdym razem dziecko otrzymuje nową, specjalnie dla niego przygotowaną płytę CD z programem terapeutycznym. Program stymulacji trwa od 6 do 12 miesięcy.
Diagnoza zaburzeń procesów integracji sensorycznej
Definicja integracji sensorycznej Integracja sensoryczna jest zdolnością dziecka do odczuwania, rozumienia i organizowania informacji dostarczanych przez zmysły z otoczenia oraz własnego ... czytaj więcej
Definicja integracji sensorycznej
Integracja sensoryczna jest zdolnością dziecka do odczuwania, rozumienia i organizowania informacji dostarczanych przez zmysły z otoczenia oraz własnego organizmu. Dzięki integra
cji sensorycznej mózg dokonuje rozpoznania, segregacji i interpretacji informacji dostarczanych przez wszystkie zmysły. Integruje informacje z wcześniejszymi doświadczeniami i odpowiada odpowiednim zachowaniem, które nazywamy reakcją adaptacyjną. Właściwa integracja sensoryczna stanowi podstawę do uczenia się, samoobsługi, zachowania, rozwoju emocjonalnego i prawidłowego rozwoju ruchowego.
Aby zrozumieć istotę integracji sensorycznej, należy uświadomić sobie, że w każdej chwili do ośrodkowego układu nerwowego człowieka dociera mnóstwo bodźców zmysłowych pochodzących zarówno z zewnętrznych, jak i z wewnętrznych układów zmysłowych jednocześnie. Zewnętrzne (środowiskowe) systemy zmysłowe odbierają informacje z zewnątrz, czyli spoza naszego ciała. Są to następujące zmysły: zapachu, smaku, wzroku, słuchu i dotyku. Wewnątrz naszego ciała zlokalizowane są tzw. zmysły wewnętrzne, które, jak sama ich nazwa wskazuje, odbierają informacje płynące z wnęt
rza ciała. Aby mogło dojść do reakcji adaptacyjnych, czyli takich celowych działań, dzięki którym możemy panować nad własnym ciałem, otoczeniem i uczyć się nowych rzeczy, w ośrodkowym układzie nerwowym musi zajść przetwarzanie bodźców zmysłowych. Jest to skomplikowany i wielowymiarowy proces, na który składa się wiele jednocześnie przebiegających procesów. Są to: odbieranie, wykrywanie, integracja, modulacja, dyskryminacja (różnicowanie), reakcje posturalne i praksja. Miliardy danych docierających do ośrodkowego układu nerwowego są w wyniku tych skomplikowanych procesów integrowane, czyli łączone w jedną całość. Wszystko to dzieje się w ułamkach sekund. Jeśli procesy te przebiegają prawidłowo, również reakcje adaptacyjne są właściwe. Dzięki odpowiedniemu opracowaniu informacji docierających z naszych zmysłów do ośrodkowego układu nerwowego możemy prawidłowo i właściwie reagować na wyzwania płynące z otoczenia. (Kranowitz , C. S., str 73).
Przyczyny zaburzeń integracji sensorycznej
Jeśli Twoje dziecko:
- - ma trudności z koncentracją,
- - jest nadwrażliwe na dźwięki,
- - ma trudności w rozumieniu poleceń,
- - ma trudności w pisaniu, rysowaniu, wycinaniu,
- - cierpi na chorobę lokomocyjną,
- - nie lubi się ubierać, preferuje tylko niektóre ubrania,
- - unika chodzenia na boso lub chodzi na palcach,
- - nie lubi przytulania lub ciągle się ociera, drapie, uderza o przedmioty,
- - wciąż się potyka i jest niezgrabne ruchowo,
- - zbyt lekko lub zbyt mocno ściska przedmioty,
- - ciągle narzeka na metki,
- - preferuje tylko pewne typy jedzenia,
- - uderza głowa, huśta się i kiwa,
- - ma słabą równowagę, trudno mu nauczyć się jeździć na rowerze,
- - słabo lub nadmiernie reaguje na ból,
- - negatywnie reaguje na mycie włosów, obcinanie paznokci, mycie twarzy, czesanie włosów,
- - jest nadwrażliwe na światło, jaskrawe kolory.
może to oznaczać dysfunkcje w rozwoju procesów integracji sensorycznej
Terapia
Aby terapia mogła przynosić rezultaty, ważne jest, aby zajęcia odbywały się systematycznie, aby rodzice stosowali się do zaleceń terapeuty i ćwiczyli z dzieckiem w domu, włączając się w terapię, analizując otrzymaną diagnozę i zjawisko zaburzeń procesów integracji sensorycznej. Dziecko wzmacniane w domu, w szkole i w czasie zajęć jest zmotywowane do ćwiczeń, łatwiej i szybciej odnosi sukcesy.
W terapii należy stworzyć dziecku bezpieczne warunki oraz ustalić główny problem na danym poziomie. Budujemy bazę i stopniowo ćwiczenia ulegają gradacji trudności, cały czas z nastawieniem na sukces dziecka. Dlatego ważna jest kolejność dobieranych ćwiczeń. Stopniowo rozszerzamy i budujemy aktywności na bazie wcześniejszych umiejętności. Zabawy dobieramy w oparciu o tematykę życia codziennego, ponieważ to codzienne funkcjonowanie sprawia dziecku najwięcej trudności. Na początku niezbędna jest większa pomoc terapeuty, często oprócz opisu, demonstracja ćwiczeń. Stopniowo pozwalamy dziecku na inicjację zabawy na danym sprzęcie. Dzieci są bardzo kreatywne, często same mają ciekawe pomysły. Jeśli to konieczne modyfikujemy plan zajęć, tak aby na końcu dziecko miało poc
zucie sukcesu, było zmotywowane do kolejnych zajęć i ćwiczeń w domu.
Ważne jest, aby zajęcia były kreatywn
e, przeplatane z naśladownictwem, zadawaniem pytań, zagadek, prowokowało dziecka do myślenia. Można zadawać pytania odnośnie wykonania danego ćwiczenia, np, pomyśl jak to zrobić, żeby ta zabawka znalazła się
w danym miejscu, żebyś przemieścił się na tej deskorolce z wykorzystaniem liny, itp.
Musimy pamiętać, że każdy ma prawo popełniać błędy, na ich podstawie dziecko może wyciągać wnioski, co poszło źle, np., dlaczego nie udało się trafić tym woreczkiem do koszyka.
Dobierając ćwiczenia i planując zajęcia należy pamiętać o wielozmysłowości, ale jednocześnie zachować ostrożność, aby nie przestymulować, nie przeforsować danego ćwiczenia.
Opracowała Marta Kisielewicz
Diagnoza dojrzałości szkolnej
Dojrzałość szkolna to termin opisujący taki poziom rozwoju umiejętności i predyspozycji dziecka, który umożliwi mu dobre funkcjonowanie w warunkach nauki szkolnej. Dziecko, które osiągnęło ... czytaj więcej
Dojrzałość szkolna to termin opisujący taki poziom rozwoju umiejętności i predyspozycji dziecka, który umożliwi mu dobre funkcjonowanie w warunkach nauki szkolnej.
Dziecko, które osiągnęło dojrzałość szkolną w istotnych sferach jest gotowe do podejmowania wysiłku nauki i może doświadczać satysfakcji ze swoich osiągnięć. Dojrzałość szkolna z dużym prawdopodobieństwem pozwala uniknąć frustracji i stresu związanych z koniecznością wkładania nadmiernego wysiłku w pracę przy mizernych efektach.
Jest to istotne, ponieważ doświadczenia zdobywane na początku nauki szkolnej wpływają na stosunek dziecka do nauki oraz poczucie własnej wartości w dalszy toku edukacji.
Osiąganie dojrzałości szkolnej to proces i można go kształtować wspomagając dziecko w rozwoju. Bardzo ważne i potrzebne jest przeprowadzenie diagnozy rozwoju dziecka młodszego lub diagnozy gotowości szkolnej dziecka pięcio lub sześcioletniego w sytuacji jakichkolwiek wątpliwości lub zauważonych trudności dziecka. Diagnoza stanowi podstawę zaplanowania i przeprowadzenia działań wspierających, które umożliwią spokojny start szkolny.
Diagnoza gotowości szkolnej obejmuje badanie poziomu rozwoju dziecka w kilku sferach:
1. dojrzałość motoryczna
Poprzez dojrzałość motoryczną będziemy rozumieć zdolność dziecka do większych wysiłków przy równoczesnej prawidłowej koordynacji wzrokowo – ruchowej, ukształtowanej tzw. melodii kinetycznej, odpowiedniej do wieku sprawności dużej i małej motoryki, prawidłowej integracji bodźców sensorycznych. Sprawne ruchowo dziecko panuje nad swoją aktywnością ruchową, umie skupić się przez dłuższy czas, i wykonać czynności, które warunkują opanowanie umiejętności szkolnych.
2. dojrzałość emocjonalno – społeczna
Dojrzałość emocjonalno – społeczną dziecko osiąga , gdy obserwujemy jak samodzielnie i chętnie nawiązuje kontakty z rówieśnikami, jest stabilne emocjonalnie, rozumie i stara się przestrzegać zasad i reguł panujących w grupie, jego zdolność do utrzymania uwagi na wykonywanym zadaniu jest lepsza i umożliwia zakończenie rozpoczętego zadania mimo występujących dystraktorów, potrafi wybrać zachowania ukierunkowane na cel. Ponadto dziecko rozpoczynające naukę w szkole musi umieć obdarzać uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują, a także czytelnie przedstawiać swoje pragnienia i oczekiwania. Niezwykle ważna jest również umiejętność współpracy w grupie.
3. dojrzałość umysłowa
Dziecko dojrzałe umysłowo charakteryzuje ciekawość świata, motywacja do poznawania i zdobywania nowej wiedzy, potrafiące w sposób zwięzły i logiczny wypowiadać się, posiada podstawową wiedzę o sobie i otaczającej rzeczywistości, jest świadome cykliczności zjawisk przyrodniczych i następstwa czasowego, wykazuje prawidłowy poziom rozwoju funkcji poznawczych: pamięci, mowy, percepcji, uwagi. Dziecko rozpoczynające naukę w szkole ma też umieć przewidywać skutki manipulowania przedmiotami, ustalać związki przyczynowe i próbować przewidywać skutki wykonywanych czynności.
4. rozwój percepcji słuchowej i mowy
Badanie percepcji słuchowej obejmuje słuch fonematyczny, świadomość fonologiczną, umiejętność analizy i syntezy słuchowej oraz pamięć i uwagę słuchową. Dziecko powinno mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym. Ważne jest również, aby potrafiło uważnie słuchać, pytać o niezrozumiałe fakty i formułować dłuższe logiczne wypowiedzi o ważnych dla niego sprawach.
5. rozwój myślenia operacyjnego na poziomie konkretnym niezbędnego do nauki matematyki
Dziecko musi rozumieć sens kodowania i dekodowania informacji przy pomocy umownych symboli, przeliczać przedmioty, dodawać i odejmować na konkretnych przedmiotach, posługiwać się liczebnikami porządkowymi.
6. rozwój percepcji wzrokowej i orientacji przestrzennej
Dzieci rozpoczynające naukę w szkole muszą umieć organizować pole spostrzeżeniowe aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach. Wiąże się z tym umiejętność orientacji na kartce papieru. Ważna jest także sprawność rąk i współpraca oka i ręki potrzebna w początkowej nauce pisania. Proces dojrzewania do nauki w szkole obejmuje doskonalenie analizy i syntezy wzrokowej oraz pamięci i uwagi wzrokowej.
Prawidłowe wyniki uzyskane zakresie wymienionych sfer rozwoju decydują o gotowości dziecka do podjęcia nauki czytania i pisania, matematyki, funkcjonowania w grupie szkolnej i czerpania radości i satysfakcji z osiągania sukcesów szkolnych.
Opracowała Katarzyna Dróżdż
czytaj mniejTerapia Ręki (zajęcia indywidualne)
Zapraszamy uczniów z problemami dysgraficznymi na zajęcia indywidualne lub grupowe z zakresu Terapii Ręki. W zajęciach mogą uczestniczyć uczniowie ze zdiagnozowaną dysgrafią oraz ... czytaj więcej
Zapraszamy uczniów z problemami dysgraficznymi na zajęcia indywidualne lub grupowe z zakresu Terapii Ręki. W zajęciach mogą uczestniczyć uczniowie ze zdiagnozowaną dysgrafią oraz z grupy ryzyka dysgrafii.
W programie:
- Ćwiczenia ogólnej sprawności ruchowej wzmacniające mięśnie posturalne i obręcz barkową odpowiedzialne za prawidłowa postawę w czasie pisania.
- Ćwiczenia manualne przygotowujące do pisania.
- Ćwiczenia grafomotoryczne.
- Analiza pisma i planowanie indywidualnej terapii.
- Ćwiczenia w pisaniu.
Terapia małych dzieci
Już we wczesnym okresie życia dziecko ćwiczy sprawności i zdobywa umiejętności będące podstawą późniejszych sukcesów szkolnych i harmonijnego funkcjonowania emocjonalnego i społecznego. Małe ... czytaj więcej
Już we wczesnym okresie życia dziecko ćwiczy sprawności i zdobywa umiejętności będące podstawą późniejszych sukcesów szkolnych i harmonijnego funkcjonowania emocjonalnego i społecznego. Małe dziecko rozwija się w obszarach, które są ze sobą ściśle powiązane, dlatego w czasie terapii trzeba uwzględnić oddziaływania zarówno w sferze ruchowej (duża i mała motoryka), kształtowania się operacji umysłowych, integracji doznań zmysłowych, rozwoju percepcji zwłaszcza wzrokowej i słuchowej oraz co bardzo ważne w delikatnej materii emocji.
Zajęcia prowadzone są w atrakcyjnej formie i przy wykorzystaniu metod pozwalających utrzymać uwagę i motywację do ćwiczeń. Wykorzystywane są w zależności od potrzeb elementy metod: Weroniki Sherborne, Dobrego Startu, Integracji Sensorycznej, Dziecięcej Matematyki, arteterapii, ćwiczeń sprawnościowych. Koniecznością jest oddziaływanie na różne aspekty rozwoju dzieci i wykorzystanie ich naturalnej w tym wieku energii i radości życia. Zabawy terapeutyczne odbywają się w przeważającej części na dywanie, w ruchu, z wykorzystaniem atrakcyjnych sprzętów i przedmiotów, rzadko w typowo „stolikowej” aktywności.
Na zajęcia zaproszone są szczególnie dzieci u których stwierdzono utrudniony lub opóźniony rozwój psychoruchowy, nieharmonijne tempo rozwoju w zakresie operacji myślowych, trudności w zakresie spostrzegania wzrokowego, słuchowego, przetwarzania bodźców zmysłowych, opóźnienia rozwoju mowy.
Terapia może być również wskazana w przypadku dzieci budzących niepokój opiekunów (rodziców, nauczycieli w przedszkolu) swoją wyjątkową ruchliwością i niepokojem, trudnościami w utrzymaniu uwagi, kłopotami w zakresie koordynacji i płynności ruchu, sposobem funkcjonowania emocjonalnego lub funkcjonowania w grupie, albo jakimkolwiek innym nietypowym lub dziwnym zachowaniem.
Bardzo istotne jest podkreślenie, że terapia dzieci młodszych pozwala na wspomożenie lub wyrównanie rozwoju umiejętności i sprawności na wczesnym etapie pojawiania się ewentualnych zaburzeń, co pozwala uniknąć skutków nawarstwiania się trudności i pojawiania się wtórnych problemów emocjonalnych np. związanych z trudnościami szkolnymi.
Ważne jest, żeby pomóc dziecku wyrównać braki jak najwcześniej, zanim nawarstwią się różne problemy.
Opracowała Katarzyna Dróżdż
czytaj mniejAkademia Rozwoju Przedszkolaka (zajęcia grupowe)
Zapraszamy dzieci z najstarszych grup przedszkolnych na zajęcia przygotowujące do szkoły. Zajęcia w Akademii Rozwoju Przedszkolaka będą miały charakter edukacyjno - rozwojowy i będą realizowały ... czytaj więcej
Zapraszamy dzieci z najstarszych grup przedszkolnych na zajęcia przygotowujące do szkoły.
Zajęcia w Akademii Rozwoju Przedszkolaka będą miały charakter edukacyjno - rozwojowy i będą realizowały zadania z obszarów najbardziej wrażliwych na osiąganie sukcesu dziecka w szkole.
W programie:
- Ćwiczenia słuchowe rozwijające świadomość fonologiczną, pamięć fonologiczną –niezbędne w czasie nauki czytania i pisania
- Ćwiczenia rozwijające funkcje wzrokowe/spostrzeganie/pamięć wzrokową
- Ćwiczenia przygotowujące do nauki pisania / grafomotoryka
- Ćwiczenia przygotowujące do nauki czytania
- Zajęcia ruchowe z elementami terapii SI, ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne
- Zabawy rozwijające kompetencje językowe
- Zabawy rozwijające kompetencje społeczne
Trudności wychowawcze
Trudności wychowawcze przypisuje się uczniowi, który: Nie potrafi, albo nie jest w stanie nawiązać poprawnych stosunków społecznych z rówieśnikami lub dorosłymi na skutek czego popada z ... czytaj więcej
Trudności wychowawcze przypisuje się uczniowi, który:
- Nie potrafi, albo nie jest w stanie nawiązać poprawnych stosunków społecznych z rówieśnikami lub dorosłymi na skutek czego popada z nimi w konflikty (są to trudności w sensie społecznym)
- Nie wie czego chce i wysuwa do innych ludzi różne pretensje – ukryte lub otwarte. Jest to uczeń uwikłany w konflikty wewnętrzne, które wywierają wyraźne piętno na jego zachowaniu (są to trudności w sensie psychologicznym)
- Sprawia nauczycielom wiele kłopotów w pracy dydaktyczno – wychowawczej i nie poddaje się zwykłym oddziaływaniom pedagogicznym (są to trudności w sensie wychowawczym)
- Nie osiąga zadowalających postępów w nauce (są to trudności w sensie dydaktycznym)
Objawy trudności wychowawczych to m.in.:
- przeszkadzanie nauczycielowi i innym uczniom podczas lekcji przejawiające się zbytnią ruchliwością i brakiem opanowania,
- wyzywające, zuchwałe, aroganckie zachowanie,
- agresja - lekceważący stosunek do nauki i szkoły w ogóle, brak obowiązkowości,
- nieprzestrzeganie zasad współżycia społecznego, palenie papierosów, picie alkoholu, wagary, kłamstwa, ucieczki z domu, naruszenie cudzej własności na ogół są to uczniowie drugoroczni, szczególnie z klas starszych (VI szkół podstawowych oraz II i III gimnazjum),
ale także:
- zachowania bierne, wyraźnie osłabiona aktywność społeczna i poznawcza,
- unikanie nawiązywania kontaktów z innymi,
- ogólne niezadowolenie, co znajduje odbicie w smutnym wyrazie twarzy,
- brak wiary w siebie, w swoje możliwości, lęk, apatia, nieśmiałość, nieufność,
- skłonności marzycielskie na ogół są to dzieci fizycznie słabo rozwinięte, niskiego wzrostu, niezdarne, niezręczne.
Opracowała Lidia Utrat-Milecka
czytaj mniejTerapia zaburzeń emocjonalnych (w tym nieśmiałości, lęków i fobii np. fobii szkolnej)
Terapia zaburzeń zachowania (w tym szczególnie depresji)
Psychoterapia dla dzieci (nieśmiałych, lękowych, z niską samooceną)
Diagnoza i terapia zespołu nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD)
Diagnoza i terapia logopedyczna zaburzeń rozwoju mowy i języka
- Zaburzenia artykulacji (wady wymowy)
- Zaburzenia rozumienia, ekspresji mowy
- SLI (Specyficznych zaburzeń językowych) mniej
Termin SLI został wprowadzony stosunkowo niedawno, wcześniej specyficzne zaburzenia językowe znane były pod pojęciem alalia prolongata lub opóźniony rozwój mowy (ORM). SLI, nie należy mylić z niedokształceniem mowy o typie afazji i afazją dziecięcą.
Przyczyny SLI
Pojęcie specyficzne podobnie jak w przypadku dysleksji rozwojowej sugeruje, że tak naprawdę nie wiemy dlaczego u danego dziecka wolniej wykształcają się umiejętności językowe. Brakuje uchwytnej i namacalnej przyczyny. Dziecko z SLI, ma prawidłowy słuch fizyczny, jest sprawne intelektualnie, posiada wszelkie predyspozycje fizyczne, psychiczne i środowiskowe by mówić, nawiązuje kontakt emocjonalny z otoczeniem, a mimo to zdolności percepcji i/lub ekspresji językowej rozwijają się dużo wolniej niż u jego rówieśników.
Objawy SLI
- zniekształcenia artykulacyjne,
- problemy z odbiorem bodźców słuchowych,
- zniekształcenia brzmienia słów,
- problemy z zapamiętywaniem i przypominaniem sobie sekwencji usłyszanych dźwięków, sylab i słów,
- ograniczone lub nieadekwatne rozumienie słów,
- mylenie słów o zbliżonym znaczeniu,
- ograniczony zasób słów,
- zamiast nazwy często pojawia się opis funkcjonalny,
- w mowie ekspresyjnej przeważają rzeczowniki, czasowniki i zaimki wskazujące,
- problemy z rozumieniem prostych zwrotów i zdań,
- trudności z uchwyceniem relacji wyrażonych związkami gramatycznymi (np. mama taty-babcia),
- nieadekwatne reagowanie na pytanie czy polecenie,
- częste mechaniczne powtarzanie usłyszanej wypowiedzi,
- błędne stosowanie końcówek w wyrazach (liczby, rodzaju, osoby, czasu),
- trudności z budowaniem poprawnych stylistycznie tekstów,
- częsty styl telegraficzny, używanie równoważników zdań,
- przewaga zdań prostych.
Towarzyszą im też trudności, związane ze sferą motoryczną i poznawczą:
- zaburzenia organizacji przestrzennej,
- niezręczność manualna,
- trudności z koordynacją wzrokowo-ruchową,
- deficyty uwagi,
- zaburzenia pamięci,
- spowolnienie procesów myślenia,
- trudności z tworzeniem i utrzymaniem w pamięci wyobrażeń przedmiotów i ich cech,
- trudności z uczeniem się sekwencji (np. rytmów, dni tygodnia, miesięcy, tabliczki mnożenia),
- zaburzenia lateralizacji.
Deficyty językowe u dzieci z SLI mają charakter przewlekły, mogą utrzymywać się do wieku dorosłości. W wieku szkolnym mają znaczący wpływ na trudności z nauką czytania i pisania, niekorzystnie wpływają też na słabszy rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny.
Co robić ?
- po pierwsze być czujnym i uważnie obserwować dziecko od samego początku, jeśli zauważymy że maluch słabo reaguje na dźwięki otoczenia udajmy się do lekarza,
- aktywnie spędzać czas z dzieckiem, dostarczać mu bodźców językowych, rozmawiać, śpiewać piosenki, tupiąc, klaszcząc, tańcząc, opowiadać i czytać bajki. Oglądanie bajek w telewizji nie jest równie stymulujące. Aby pobudzać rozwój mowy małego dziecka potrzebny jest emocjonalny i fizyczny kontakt z nadawcą,
- nie zmuszać malucha do mówienia, ale dostarczać mu prawidłowe wzorce,
- wykorzystywać sytuacje życia codziennego, opisywać i wyjaśniać słowami otaczającą rzeczywistość,
- należy pamiętać, że równolegle do mowy artykułowanej, w obszarze ustno-twarzowym doskonalą się umiejętności pierwotne, przede wszystkim oddychanie i przyjmowanie pokarmów, dopiero na bazie tych prawidłowo ukształtowanych wzorców ruchowych związanych z oddychaniem i odżywianiem kształtuje się artykulacja,
- jeśli dziecko ukończyło 3-4 lata i mimo to nadal nie mówi, udać się do specjalisty najpierw do neurologa potem do logopedy.
Opracowała Magdalena Domańska
- Jąkanie
Kurs szybkiego czytania i efektywnej nauki
- Kurs szybkiego czytania mniej
Szybkie czytanie nie jest przywilejem współczesności, Jean Jacques Rousseau, Napoleon Bonaparte czytali z szybkością 2000 słów na minutę a Honore de Balzac 4000 słów na minutę. John Kennedy dzięki szybkiemu czytaniu - 2000 słów na minutę, bardzo dobrze znał bieżącą prasę, z jego inicjatywy w sześćdziesięciu miastach Stanów Zjednoczonych zorganizowano kursy szybkiego czytania, które przeszli prawie wszyscy członkowie senatu.
Czytać potrafi dziś każdy, lecz mało kto potrafi to robić szybko i zarazem uważnie. Tymczasem zewsząd przytłacza nas lawina publikacji. Szybki postęp w nauce i technice powoduje, że co roku około 10% informacji dezaktualizuje się. Tempo przyrostu informacji oraz potrzeba ich ciągłego odnawiania sprawiają, że współczesny człowiek musi dużo czytać.
Badania pokazują, że wielu ludzi czyta z prędkością uczniów szkoły podstawowej - około 200 - 250 słów na minutę. Jest to wynikiem przerwania nauki czytania w początkowych klasach szkoły. Tylko w nauczaniu początkowym kładzie się nacisk na technikę- uczeń ma rozpoznawać znaki. Później ważne staje się jedynie rozumienie tekstu- czyli czytanie krytyczno-twórcze. Nie ma czasu na doskonalenie techniki. Sprawną techniką czytania kierują niezmienne zasady, jeśli je sobie uświadomimy - prędkość wzrośnie o 20 %, a jeśli zaczniemy je wykorzystywać i udoskonalać, to 3-5 krotnie zwiększymy prędkości czytania, zachowując ten sam poziom zrozumienia lub podnosząc go, gdyż szybsze czytanie sprzyja koncentracji.CEL SZKOLENIA
Celem kursu jest poprawienie biegłości w czytaniu. Minimum 3-5 zwiększenie prędkości czytania z zachowaniem wysokiego współczynnika zrozumienia.
PROGRAM
Program szkolenia
- Powiększanie pola widzenia
Ćwiczenia, które pomagają widzieć jednocześnie więcej niż jedno słowo- od dwóch do kilku lub kilkunastu. Ćwiczenia te polegają na postrzeganiu jednym spojrzeniem, coraz większej ilości znaków (liter lub cyfr) w coraz krótszym czasie.
Pole widzenia to ilość liter, jaką obejmujemy w czasie jednego spojrzenia na tekst. Zazwyczaj jest to jedno- dwa słowa. W wyniku treningu można zwiększyć widziany fragment tekstu do kilku lub kilkunastu słów. Zasada jest prosta, im więcej widzimy, tym szybciej czytamy. Aby to jednak było możliwe musimy wypracować nowy sposób rozumienia tekstu, czyli opanować nawyk powtarzania w myślach czytanego tekstu (fonetyzacja, subwokalizacja). - Zwalczanie fonetyzacji
Kiedy czytamy w sposób tradycyjny, rozumiemy tylko te słowa, które usłyszymy. Jednym słowem widzimy, powtarzamy w myślach i rozumiemy. Z takiego sposobu czytania wynika podstawowe ograniczenie prędkości; możemy jednocześnie zobaczyć wiele wyrazów ale wypowiemy (a więc zrozumiemy) tylko jedno z nich. Jeśli powiększymy pole widzenie i opanujemy nawyk fonetyzacji, możemy już szybko czytać. - Zwalczanie regresji
Ludzkie oko ma tendencje do swobodnego wędrowania po stronach tekstu. Takie wędrówki wizualne męczą nasze oczy, dekoncentrują mózg, są też stratą czasu. Obliczono, że około 20% czasu spędzonego nad tekstem zużywamy właśnie na nie. Ćwiczenia pomogą wygładzić pracę oka, uczynić ją bardziej ekonomiczną i mnij meczącą. Najprostszym sposobem wyeliminowania błądzenia po stronach jest zastosowanie wskaźnika- palec, cienki patyczek, ołówek, którym pokazujemy czytany tekst.
- Powiększanie pamięci krótkiego okresu
Ta grupa ćwiczeń jest szczególnie ważna, ze względu na poziom rozumienia tekstu i zapamiętywania informacji. Wielokrotne przyspieszenie szybkości czytania może, przynajmniej na początku, wywołać efekt obniżonego poziomu rozumienia tekstu. Zależność jest prosta, im szybciej czytamy, tym więcej informacji się pojawia i musi być opracowana, czyli musimy dysponować szerszą niż dotychczas pamięcią. Opracowaliśmy zestaw ćwiczeń rozwijających pamięć, co pomoże nie tylko w trakcie czytania. - Ćwiczenia koncentracji i rozumienia tekstu
Zestaw ćwiczeń przygotowanych z myślą o doskonaleniu umiejętności koncentracji na tekście, w czasie lektury. Mają one rozwijać także spostrzegawczość i umiejętność celowego przeszukiwania tekstu, by odnaleźć konkretne informacje.
PROWADZĄCY
Zajęcia prowadzi Iwona Krop-Machalica autorka artykułów na temat szybkiego czytania publikowanych w dwutygodniku "Victor gimnazjalista" oraz na stronach www.nauka.pl, książki pt. "1000 słów na minutę", testów do badania prędkości czytania zawartych w podręczniku wydawnictwa Żak "Z Ekoludkiem w szkole" .
Wiek
Grupy dziecięce i młodzieżowe
Grupy dorosłych
Szkoła Podstawowa i Gimnazjum
Licealiści, studenci, pozostali dorośli
10-16 lat
od 16 lat
Zakres i czas szkolenia
12 spotkań po 1.5 godziny w ciągu 6 tygodni
12 spotkań po 2 godziny w ciągu 6 tygodni
Każdy uczestnik szkolenia powinien w dni wolne od zajęć z trenerem przeznaczyć około 40-60 minut na samodzielne ćwiczenia
Grupy
Zajęcia odbywają się w grupach 6 - 12 osobowych ułatwiających wspólną pracę, zapewniających pełną kontrolę wyników oraz obserwację czynionych postępów.
Materiały szkoleniowe
Każdy uczestnik szkolenia otrzymuje komplet materiałów ćwiczeniowych
Warunki konieczne do rozpoczęcia szkolenia
W kursie szybkiego czytania uczestniczyć mogą jedynie osoby biegle czytające, takie które nie maja problemów z odczytywaniem całych słów, które przeszły już przez etap głoskowania i sylabizowania.
Kurs szybkiego czytania trwa 24 h dydaktyczne.
- Powiększanie pola widzenia
- Techniki efektywnej nauki mniej
„Techniki efektywnej nauki” - zapraszamy na cykl warsztatów dla młodzieży i dorosłych
Trening przeznaczony jest dla wszystkich osób uczących się (gimnazjalistów, licealistów, studentów), którzy świadomie chcą się lepiej uczyć, sprawniej myśleć, lepiej zapamiętywać, uzyskiwać lepsze wyniki, skrócić czas poświęcony na samodzielna naukę i pracować z mniejszym wysiłkiem.
Celem kursu jest poprawienie technik samodzielnej nauki poprzez poznanie metod i strategii szybkiego i efektywnego uczenia się.
Każdy jest w stanie opanować umiejętność efektywnego samokształcenia. Program efektywnej nauki adresowany jest do uczniów gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych a także studentów, którzy chcą się szybciej i efektywniej uczyć, by w przyszłości móc odnaleźć się w gospodarce opartej na wiedzy. W czasie zajęć uczestnicy szkolenia poznają sposoby na zapamiętywanie dużych partii materiału, efektywne notowanie, studiowanie obszernych podręczników, a także zasady przyspieszonego czytania. Dowiedzą się także jak motywować się do nauki. Pokażemy jak zdobywać wiedzę i jak ją wykorzystywać.
Zajęcia prowadzi Iwona Krop-Machalica autorka artykułów na temat szybkiego czytania publikowanych w dwutygodniku „Victor gimnazjalista” oraz na stronach www.nauka.pl, książki pt. „1000 słów na minutę”, testów do badania prędkości czytania zawartych w podręczniku wydawnictwa Żak „Z Ekoludkiem w szkole” .
Pełny program zajęć obejmuje 20 godzin zajęć dydaktycznych, realizowany w pięciu blokach czterogodzinnych.
Zajęcia odbywają się w grupach 6-16 osobowych ułatwiających wspólną pracę, zapewniających pełną kontrolę wyników oraz obserwację czynionych postępów.
Wiek od 12 roku życia.
Terminy:
22 sierpnia (poniedziałek) 16:45- 20:00
23 sierpnia (wtorek) 16:45- 20:00
24 sierpnia (środa) 16:45- 20:00
25 sierpnia (czwartek) 16:45- 20:00
26 sierpnia (piątek) 16:45- 20:00
Koszt za cykl pięciu spotkań : 400zł
KAŻDY CZŁOWIEK RODZI SIĘ GENIUSZEM
Rzeczywistość zmienia się w nieprawdopodobnym tempie. Bardzo trudno jest za tymi zmianami nadążyć, bardzo trudno dotrzymać im kroku. Trudności te mają niemal wszyscy. Borykają się z nimi dorośli, młodzież, dzieci. Wszyscy zmierzamy do innego świata. Nauka jest trudna, zabiegani rodzice nie mają czasu, programy szkolne, choć odchudzane pękają w szwach, sprawność nauczania w niedoinwestowanych szkołach maleje.
Każdy może zwiększać efektywność swojej pracy, tempo nauki, szybkość działania, pojemność pamięci. Musi tylko zacząć się starać i musi wiedzieć jak.
Nie twierdzimy, że dysponujemy panaceum na te problemy, ale dysponujemy metodą pracy, nauki, która okazała się skuteczna i która wielu dorosłym pomogła rozwiązać wiele problemów.Idea treningu opiera się na wykorzystywaniu w nauce obu półkul mózgu oraz najnowszych osiągnięć z dziedziny technik pracy umysłowej.
CEL SZKOLENIA
Celem kursu jest poprawienie technik samodzielnej nauki poprzez poznanie metod i strategii szybkiego i efektywnego uczenia się.PROGRAM
Możliwości wykorzystywania mózgu podczas uczenia się; pamięć, nielinearne notowanie; przyspieszone czytanie; organizacja pracy własnej, praca z podręcznikiem, studiowanie informacji; motywowanie do pracy umysłowej, techniki pracy z podręcznikiem.
- Mózg
Dowiesz się jakie możliwości posiadasz, wykorzystujesz je w kilku zaledwie procentach i to tylko lewą półkulę mózgu. Pokażemy ci jak doprowadzić do równowagi w wykorzystaniu obu półkul, poznasz sposoby osiągnięcia tej równowagi w ćwiczeniach praktycznych poprzez zabawę w kolejnych blokach tematycznych. - Pamięć
Dowiesz się jak działa twoja pamięć, jaki wpływ ma na nią koncentracja uwagi, motywacja, zainteresowanie i zrozumienie, a następnie nauczysz się wykorzystywać te informacje w praktyce. Przećwiczysz zapomniane, a doskonałe techniki pamięciowe angażujące zmysły, wyobraźnię. Nauczysz się angażować obie półkule mózgowe w procesie zapamiętywania, organizowania i przypominania.
Odrzucisz bariery związane z niewiarą we własną pamięć. - Notowanie
Z reguły mamy mnóstwo zapisanych kartek, w których trudno znaleźć potrzebne informacje, do których czujemy podświadomą niechęć. Proponujemy zerwanie z dotychczasowymi przyzwyczajeniami i stworzenie notatki własnej, osobistej. Odczujesz przy tym radości z wykonanej twórczej pracy, każda notatka jest indywidualna. W notatce zrobionej metodą Map Myśli będziesz mieć łatwy dostęp do każdej części zanotowanego materiału w każdej chwili. Nauczysz się robienia notatek na temat książek (literatura piękna i popularnonaukowa), wykorzystywania notatek - Map Myśli do przygotowywania się do klasówek, odpowiedzi, wystąpień- referatów, egzaminów). - Czytanie
Poznasz nowe podejście do czytania- im szybciej, tym lepiej i skuteczniej. Podejmiesz próbę wykształcenia nowych nawyków pracy oka, otrzymasz zestaw ćwiczeń do samodzielnego wykonania. - Organizacja pracy własnej, praca z podręcznikiem, studiowanie informacji
Nauczysz się traktować całości uczenia się jako jeden, niepodzielny proces; pokażemy ci jak to zrobić. Dzięki właściwej organizacji tego procesu unikniesz niespodzianek. Poznasz nową technikę pracy z podręcznikiem.
Więcej informacji oraz zapisy tel. 0-22 847-95-42, tel./fax 0-22 847-95-41
ZAPRASZAMY!
- Mózg
Grupy socjoterapeutyczne. Trening Umiejętności Społecznych dla Dzieci.
Zajęcia przeznaczone są dla dzieci w wieku 6-8 i 9-13 lat doświadczających trudności w relacjach społecznych. Problemy te polegają na: - wycofaniu z relacji rówieśniczych - trudnościach w ... czytaj więcej
Zajęcia przeznaczone są dla dzieci w wieku 6-8 i 9-13 lat doświadczających trudności w relacjach społecznych. Problemy te polegają na:
- wycofaniu z relacji rówieśniczych
- trudnościach w nawiązaniu kontaktu z innymi
- utracie kontroli nad emocjami (złością)
- niskim poczucie wartości
- lęku przed oceną
Cel:
Trening ma celu poprawę funkcjonowania społecznego dzieci, w tym: naukę konstruktywnego rozwiązywania problemów, asertywnego wyrażania siebie, lepszego radzenia sobie ze stresem oraz zdobycie pozytywnych doświadczeń bycia w grupie.
Uczestnicy będą mogli, w bezpiecznej i przyjaznej atmosferze brać aktywny udział w ćwiczeniach nastawionych na różne formy wyrażania i doświadczania siebie jako członka grupy oraz na współpracę zespołową.
W programie:
- integracja w grupie, budowanie bezpieczeństwa, ustalanie norm grupowych
- wzmacnianie poczucia własnej wartości uczestników
- doskonalenie umiejętności aktywnego słuchania i komunikowania się z innymi
- nabywanie umiejętności asertywnego wyrażania potrzeb
- skuteczne radzenie sobie ze stresem, trening relaksacyjny
- rozpoznawanie i wyrażanie emocji
Organizacja:
Liczebność grupy przewidziana jest na 4-6 osób.
czytaj mniej
Kontakt
tel. kom. 506 067 364
Warszawa
ul. Woronicza 15 lok. 100 (przy stacji metra Wierzbno)
adres email: